Корекційно-відновлювальна робота
У дошкільному навчальному закладі «Віночок» з 1993 року функціонують спеціальні групи компенсуючого типу для дітей з порушеннями зору. На даний момент таких груп чотири, їх відвідують діти, що мають наступні зорові порушення:
- амбліопія;
- збіжна та розбіжна косоокість;
- міопія;
- гіперметропія;
- астигматизм;
- ністагм;
- атрофія зорового нерва та ін.
Навчально-виховний процес у спеціальних групах компенсуючого типу для дітей з порушеннями зору здійснюється відповідно до програми розвитку дітей від 2 до 7 років «Дитина», програмою розвитку дітей сліпих та зі зниженим зором від народження до 6 років (методичний комплекс) та методичних рекомендацій для роботи з дітьми зі зниженим зором.
Завдання, що вирішуються в спеціальних групах компенсуючого типу нашого дошкільного навчального закладу ставляться на основі проблем розвитку, що їх мають діти з порушеннями зору:
- затримання фізичного розвитку;
- боязнь простору;
- затримка в розвитку предметних дій та орієнтувальних реакцій;
- випадіння зорового контакту з оточуючим світом;
- відчуження дитини з пору
Для вирішення цих завдань робота у спеціальних групах визначена двома основними напрямками: лікувально-відновлювальним та корекційно-реабілітаційним, мета якого – запобігання подальшому зниженню зору, розвиток та охорона залишкового зору, компенсаторний розвиток пізнавальної діяльності в умовах зорової депривації, повноцінна підготовка до навчання у школі.шеннями зору з товариства нормотипових однолітків.
Корекційно-педагогічна і лікувально-відновлювальна робота тісно взаємопов’язані. Від співпраці медичної та педагогічної служби в дитячому закладі, значною мірою залежить результат корекційно-реабілітаційної роботи. Тож комплексна корекція розвитку дітей з порушеннями зору в нашому дитячому садку базується на створенні системи взаємозв’язку вихователів, тифлопедагогів, медсестри-ортоптистки, лікаря-офтальмолога.
В дошкільному навчальному закладі працює п’ять вчителів-дефектологів (тифлопедагогів):
1. Чопик Леся Іванівна, вища спеціальна освіта, вища кваліфікаційна категорія, звання «Вчитель-методист», кандидат педагогічних наук, стаж роботи – 32 роки.
2. Соколовська Тетяна Валеріївна, вища спеціальна освіта, вища кваліфікаційна категорія, звання «Вчитель-методист», стаж роботи – 22 роки.
3. Олійник Галина Миколаївна, вища освіта, перша кваліфікаційна категорія, стаж роботи – 47 років.
4. Барболюк Лариса Володимирівна, вища освіта, стаж роботи – 41 рік.
5. Демчук Ганна Сергіївна, вища спеціальна освіта, стаж роботи – 9 років.
Перспективний план
корекційно-методичної роботи
вчителя-дефектолога (тифлопедагога)
№ |
Напрямок роботи |
Зміст роботи |
І. |
Діагностичний |
- дослідження сенсорного розвитку дітей - індивідуальні діагностичні заняття в період тифлопедагогічного обстеження та за потребою - визначення рівня розвитку сенсорних уявлень - обробка та аналіз діагностичних матеріалів - заповнення протоколів тифлопедагогічного обстеження; уточнення інформації в індивідуальних тифлопедагогічних картках розвитку |
ІІ. |
Організаційний |
- комплектування підгруп за рівнем розвитку після тифлопедагогічного обстеження - складання розкладу корекційних занять підгрупового та індивідуального характеру - оптимізація корекційно-навчального процесу |
ІІІ. |
Корекційно-розвивальний |
- шляхом проведення корекційних занять розвивати у дітей з порушеннями зору: зорове сприймання, збережені аналізаторні системи та компенсаторні способи сприймання, навички орієнтування в просторі, навички соціально-побутового орієнтування, комунікативні навички, мовлення - сприяти розвитку дітей, створити умови для реалізації їх внутрішнього потенціалу, допомагати в подоланні і компенсації відхилень |
ІV. |
Методичний |
- підвищення фахового рівня - розповсюдження досвіду роботи - покращення оснащення кабінету тифлопедагога - аналіз результатів корекційно-розвивальної роботи - підведення результатів корекційно-розвивальної роботи |
V. |
Робота з батьками |
- участь в батьківських зборах - проведення індивідуальних консультацій - оформлення наочної інформації - створення сприятливих умов для розвитку дітей і його корекції за рахунок активного співробітництва між ДНЗ і сім’єю, батьками і дітьми |
Види корекційних занять вчителя-дефектолога (тифлопедагога)
№ |
Вид заняття |
Зміст роботи |
1. |
Корекція сенсорного розвитку |
- розвиток зорового сприймання - розвиток компенсаторних способів сприймання - формування аналізуючого спостереження |
2. |
Корекція мовленнєвого розвитку |
- формування предметних уявлень - розвиток зв’язного мовлення формування невербальних засобів спілкування |
3. |
Соціальна реабілітація особистості |
- соціально-побутове орієнтування - орієнтування в просторі - формування комунікативної компетентності - ігрова діяльність |
4. |
Корекція предметно-практичних дій |
- формування предметно-практичних та знаряддєвих дій - розвиток конструктивного праксису |
drive.google.com/file/d/1jiEjeVvyM1V7MlO3bszu0Fm7gCPhaptg/view